BEST OF BERLIN PART 2; LOTTE VAN LIESHOUT - VERLANGEN NAAR HUIS

Lotte van Lieshout, 21 mei tot en met 19 juli 2024

Werkperiode in Berlijn 

Elke ochtend na het opstaan begon mijn dag met een pot koffie op de bank, gehuld in mijn schilderkleren, in het atelier in Berlijn. Terwijl ik mijn werk van de vorige dag bekeek, werkte ik in mijn schetsboek aan oplossingen en ideeën voor de veranderingen die ik wilde aanbrengen. Deze manier van werken verschilde aanzienlijk van mijn routine in Den Haag, waar ik direct op het doek schilderde zonder eerst te schetsen. In Berlijn nam ik de tijd om mijn gedachten eerst in schetsen uit te werken voordat ik ze op het doek bracht, wat resulteerde in meer helderheid in mijn werk.

Ondanks deze nieuwe werkwijze bleef de gelaagdheid in mijn schilderijen behouden. Het proces voelde als een strijd, maar tegelijkertijd bood het ook nieuwe inzichten. De eerste dag in het nieuwe atelier begon ik met tekenen op doek. De stad Berlijn zelf bood mij geen directe inspiratie. Waar ik normaal gesproken als Artist in Residence ideeën opdoe door rond te wandelen, bleef dit hier uit.

Dichtbij het atelier ontdekte ik een parkje vol honden die ik fotografeerde en die de basis vormden voor een nieuw werk. Ook de mooie sprei op het bed in het appartement inspireerde me. Voordat ik naar Berlijn vertrok, besloot ik een stapel onbeschilderde houten paletten mee te nemen vanuit mijn atelier in Den Haag. Toevallig koos Galerie Livingstone voor hun tentoonstelling "Back to Berlin" mijn "Ochtendnaakten" die ik in 2012 en 2013 op paletten had geschilderd.

In Berlijn voelde ik me vrij om mijn fantasie de vrije loop te laten. Dit resulteerde in schilderijen van denkbeeldige dieren die ik graag bij me zou willen hebben, zoals het vliegende beest Falkor uit "The Neverending Story". Deze werken combineerde ik met afbeeldingen van hotelbellen, geïnspireerd door de fascinatie voor een oude hotelbel van mijn oma. Deze motieven van bellen en beesten zullen zeker terugkomen in mijn toekomstige werk.

Het vertraagde werken, met meer tijd voor reflectie en schetsen, bleek een stap vooruit. Ik was verrast hoe de schetsen op zichzelf staande werken werden, losstaand van de schilderijen. Deze periode vulde mijn dagen met puur kijken, tekenen en schilderkunstig intuïtief reageren, wat mijn artistieke intuïtie verder versterkte. Het was een waardevolle tijd waarin ik hard heb gewerkt en me volledig kon focussen op mijn kunst. En nu is het tijd om mijn werk aan de wereld te tonen.